Ride Solo 9

  • Home
  • /
  • Ride Solo 9

Ride solo, be careful, stay healthy #9

#RideSolo is voor nog maar een enkele lid daadwerkelijk solo, nu we wat verder in de lock-out zitten is er namelijk ook weer ruimte om lekker met een klein groepje op pad te gaan en veel leden maken hier gebruik van.

Zoals jullie in de vorige editie hebben gelezen gaan we vanaf nu verder als een maandelijkse nieuwsbrief. Wij blijven de verhalen uit het peloton en het nieuws van de vereniging brengen maar omdat dit niet meer wekelijks maar maandelijks gebeurt bestaat de kans dat de nieuwsbrief hierdoor ook iets langer wordt. Heb jij nog een leuk (wieler-) verhaal wat je hier wilt delen, dan horen wij dat graag!

Deze maand in de #RideSolo Nieuwsbrief
Een mooie gravel route over de Heuvelrug, de liefde voor gravel en…nog meer gravel, kortom een #RideGravel special

UIT HET PELETON

Uit het peloton – Hoe is het met Bea Winters?

Hoe is het met Bea?
“Helemaal goed, …ik heb nog nooit zo veel gefietst als in deze Corona-tijd.
Doordat ik – net als veel anderen- thuis werk, is er heel veel tijd voor fietsen tussen het werk door. Daarnaast hadden we natuurlijk een voorjaar met supermooi weer, waardoor je meer buiten dan binnen was!”
En ook van belang:  Evert is sinds vorig jaar meer huisman en kookt bijvoorbeeld bijna altijd. “Tot ieders enthousiasme: de kinderen vinden pappa een betere kok én hij vindt het zelf ook enorm leuk om te doen! “

RideSolo, hoe doe jij dat?
Mijn doel dit jaar was o.a. om eind april de 9-daagse joberg2c te rijden en Bartjes200 en was volop in training daarvoor. Maar die doelen waren in een keer verdwenen; ik had geen doel meer om voor te fietsen.
Dat soort omstandigheden vragen bij mij om een compleet andere mindset; ik moest aan het werk met nieuwe uitdagingen.
Die vond ik door de omgeving (opnieuw) te verkennen, fietsen op plekken waar je anders niet komt. Allemaal nieuwe routes, variëren tussen de weg, MTB en gravelpaden. Heel concreet ging ik vaker over de rivier; heel mooi in voorjaar en veel rustiger. En natuurlijk was dat lang niet altijd solo, heel vaak kon Evert mee en gingen we samen op pad.

Wat ik – naast die wegvallende doelen – het meest miste in de voorbije periode: contact met andere sporters. Fietsen betekent voor mij energie en actief zijn, maar wel altijd met enthousiaste mensen. Als dat contact dan minder is of ontbreekt mis ik dat enorm!

op pad met Evert
En, hoe ziet de 2e seizoenshelft er bij de damesgroep uit?
Nou overzien en helemaal plannen kun je dat toch niet, maar de voor ons liggende zomertijd blijven we in kleine groepjes, kleine tochtjes rijden op de woensdagavond.
Om dat vast te houden komen er weer een aantal vervolg-clinics en zijn 2 andere, nieuwe dames bezig met nieuwe routes. Doel om te blijven fietsen hetzij in kleine groepjes of als je wilt solo.
En ik ben heel benieuwd hoe we ons geplande weekend midden juli gaan invullen. Het oorspronkelijk idee was 3 dagen te fietsen in België; komende weken wordt duidelijk wat, waar mogelijk is. Maar dat we iets met fietsen gaan doen in dat weekend staat nog steeds.
ook Bea rijd graag over gravelpaden 🙂
Iets waardevols ervaren in deze tijd wat je wilt delen?
Ja, de ervaringen dat je door nieuwe doelen ook een nieuwe omgeving ontdekt en ervaart. En….mijn kinderen waren lang thuis; we zijn veel intensiever met elkaar geweest.
Verder zijn we 1 april gestart met de dames RTC. We hebben samen, van iets vervelends en belemmerds toch iets kunnen maken. Hebben wat kan allemaal niet, kunnen omzetten naar welke mogelijkheden zijn er wel!
Voor mij was het de uitdaging om iedereen weer op de fiets te krijgen; gelukkig vond ik daarin Eline en Tanja.
Eens per maand een clinic om van de beginselen van fietsen (op YouTube staan een aantal afleveringen) over te brengen en de wekelijkse (speur)tocht om daadwerkelijk te gaan fietsen. Elkaar bijpraten en enthousiasmeren in de App zorgde voor gevoel van saamhorigheid en onderlinge (hoewel op afstand) gezelligheid. Tussentijds heeft Evert ervoor gezorgd dat alle dames goed op hun fiets zijn gezet en daardoor met nog meer plezier fietsen.
Het mooie vind ik dat we ondanks de Corona meer saamhorigheid ervaren, iets van we “moeten” het samen doen, samen de coronatijd door. Dat ervaar je ook in de opkomst van soms wel 25 dames; we gaan dan heel georganiseerd in groepjes van 4 en gedoseerd op pad.

#INNERTUBECHALLENGE

Bandje wisselen voor een blinkende fiets.

In RideSolo editie 5 werden jullie opgeroepen om onderling de strijd aan te gaan zo snel mogelijk een band te wisselen. Naast de redactie – zonder klassering- namen nog 2 andere RTC’ers deze sportieve handschoen op.
De winnaar: Rob de Heus, met een knappe tijd van 1 minuut, 55 seconden.

Omdat heel Utrecht op de fiets is gestapt en/of een fiets heeft aangeschaft liet de prijsuitreiking iets langer op zich wachten, maar dinsdag na Pinksteren was het zover.
Vergezeld door zijn “meesterknecht voor 1 dag” ging Rob op weg naar Bilthoven.
Bij het Rijwielpaleis werden we door Roy ontvangen met een heerlijke kop koffie en in aanloop naar het moment suprême werd Rob door Roy gecomplimenteerd met de behoorlijk snelle tijd.
Al is er natuurlijk altijd een baas boven baas: mechanieker Cees heeft op de voorlaatste BikeMotion een tijd van 54 seconden neergezet. (Het ging toen om een achterwiel dat ook nog een gedemonteerd en gemonteerd moest worden). Het kan dus nog sneller Rob ………….oefening baart kunst.

Rob en ik kregen voor het in ontvangst nemen van de prijs nog een uitgebreide toelichting bij het schoonmaakpakket, de verschillende laktypen en bijbehorende methodes. Ik dacht redelijk te weten hoe je een (race)fiets blinkend schoon en perfect functionerend houdt; heb deze ochtend toch weer wat nieuwe dingen gezien en gehoord.

Roy feliciteert Rob met zijn snelle tijd.

Rob, nogmaals proficiat en ……………Rijwielpaleis Bilthoven hartelijk dank voor deze mooie prijs in de vorm van een schoonmaakpakket; eigenlijk een “must have” voor iedere RTC-lid.

#RIDEGRAVEL

Gravel biken? Gemoedelijk broertje of stoere zus?

Een exclusief tweeluik met gravellaars van het 1e uur: Martijn en Michel

Michel, hoe zou jij gravelen omschrijven?
Gravel is voor mij lekker op avontuur, het betekent het summum van vrijheid voor mij. In tegenstelling tot op de weg fietsen vind ik gravel veel meer ontspannen.
Bovendien was en is het voor mij na ruim 15 jaar met én bij RTC alle bekende rondjes rijden compleet iets anders. Alle weggetjes en daarmee ritjes zijn alleen maar afwisseling, je ziet zoveel meer én we hebben hier rondom Wijk schitterende gravel-paadjes!
Het heeft mij ook weer een nieuwe impuls om te fietsen gegeven; daarnaast paste het perfect in ridesolo vanwege corona.

het summun van vrijheid en avontuur

En Martijn, wat is gravelen?
Gravelen is geen racen. Het is begonnen in Amerika, bijna als een tegencultuur van het “snelle rondje in lycra”. Houthakkershemden, kampvuur en fireroads/backroads bepaalden het begin. Kern blijft: buiten zijn, lekker fietsen, ontspannen en samen avontuur beleven; vervolgens is daar zeker de laatste jaren ook een hele business rondom ontstaan.
Voor mij persoonlijk is het een leuke afwisseling op het wegfietsen; niet langer persé 150 km zo snel mogelijk af-racen. Het hoeft niet zo snel, de natuur en het avontuur brengt meer; het biedt wel iets van het crossfietsen dat ik vroeger deed. Beetje spelen, gewoon ouwehoeren.

Begonnen, wanneer en hoe?
Vroeger ging ik al wel vaak met Joop de Heus en Jasper op onze crossfietsjes op pad. Joop liet ons alle hoeken van de Heuvelrug zien en aangemoedigd daardoor reden we menig ATB-tochtje op de crosser. Met een mountainbike op pad was niet echt m’n ding, ik heb een reputatie als boomknuffelaar. Haha…….
Feitelijk is dat mijn vroege versie van gravelbiken.
Een jaar of 2 -3 geleden ben ik echt gaan gravelen: fiets aangeschaft en daar niet alleen in najaar en winter mee op pad. Gaandeweg ga je op zoek naar steeds nieuwe paden, nieuwe avonturen en nieuw materiaal.
Mijn idool is Ted King ( www.iamtedking.com ) een Amerikaanse ex-prof wielrenner die in 2015 uitstapte en nu een gepassioneerd gravelbiker is. Hij is een van de mensen die bijv. Dirty Kanza bekend en groter heeft gemaakt. Iets wat ex-prof Laurens ten Dam nu in Nederland aan het opzetten is. De “doorstart” van de gecancelde Dirty Kanza in de vorm van Dirty Kanzelled en Live slow, Ride fast passen daar helemaal bij.

Kun je een leuke ervaring delen?
Zeker, mijn mooiste gravel ervaring was vorig zomer: een 1-daagse graveltocht van 120 km samen met Remco dwars door de Eifel. Een prachtige omgeving, bijna alleen gravelpaden, schitterende weer; echt een topdag (van die mooie steengruiswegen en/of een verhard bospad). Extra leuke daarbij was ook nog dat de verwachtingen bij het uitpuzzelen van de route werden overtroffen door de werkelijke rit.

Echte gravelpaden, wat maakt dat?
Een mooie gravel weg is soms een boerenpad, een verhard bospad én het summum zijn van die strakke steengruiswegen, liefst nog in iets geaccidenteerd terrein.

een mooi gravelpad in de Eifel
Waarom zouden meer RTC’ers “moeten” gravelen?
Niemand moet natuurlijk maar ik kan het zeker aanraden! Het geeft het fietsen weer een heel nieuwe dimensie; het wordt allemaal wat spannender omdat je wordt uitgenodigd om de “vaste banen” los te laten. In principe kun je ieder zijpad insteken, je komt altijd wel ergens uit, dat maakt het zo avontuurlijk en spannend. Daarnaast moet je ook wat meer het terrein lezen, al wordt er niet zo veel techniek gevraagd als bij mountainbiken.
Met wat kleine aanpassingen aan je wegfiets -zeker als je schijfremmen hebt- in de vorm van een bredere band zou je al een paar keer kunnen proberen. Maar een waarschuwing vooraf: maak het niet gelijk te uitdagend én een beetje richtingsgevoel heb je ook wel nodig.
Qua geometrie is ie niet als een bloednerveuze racer

Martijn, wat komt daar fiets-technisch bij kijken?
“Heb je even………haha”! Je had een racer voor de weg en een MTB voor in het bos in Amerongen; een gravelbike zit daartussenin. Een gravelbike bied je de mogelijkheid om ander terrein dan de asfaltweg op te zoeken zonder dat het heel technisch wordt. Qua geometrie is ie niet als een bloednerveuze racer, hij rijdt veel ontspannender. Dat komt o.a. door:
• een langere wielbasis en daardoor minder nerveus
• het bracket lager ligt
• balhoofd is “luier” , dus minder direct en nerveus.
• stack ( je stuur) is hoger en daardoor comfortabeler
• schijfremmen, wat zorgt voor beter én vooral beter gedoseerd remmen
• daarnaast de mogelijkheid om spatborden, dragers te monteren en zo je tochtje in de buurt uit te breiden naar bikepacking.

Dat laatste, bikepacking zie je vooral afgelopen jaar enorm opkomen; als bijv. een alternatieve korte vakantie. Ook welkome uitbreiding voor de fietsindustrie: er kan veel meer worden aangeboden dan een fiets, een broek en een shirtje!
Grootste verschil zit ‘m toch wel in de wielen en bijbehorende banden. Het mooie aan een gravelbike is dat – mits je schijfremmen hebt- verschillende wielmaten kunnen worden gestoken; je ziet dan ook een variatie van 27,5 inch tot 29’ers.
Ook is er een wereld van banden in breedte en profiel. Wil je een meer racy-gravel dan zijn de breedtes 28 tot 32 mm, met bandenspanning 4 – max. 5 bar; de meer MTB-gravel gaat zelfs naar 45 mm met 2 bar. Het mooie is dat het een grote puzzel is waar je afhankelijk van waar je wilt fietsen en je persoonlijke voorkeuren een keuze in gaat maken. Voorop staat dat je altijd je laat leiden door wat het terrein vraagt en wat jouw comfort-wens is.
Comfort zie je ook terug in de keuze van sturen: hebben minder reach , minder drop waardoor ze veel relaxter sturen. Naast comfort krijgt je meer zekerheid door de zogenaamde “flare” van het stuur (sturen lopen naar uiteinden breder uit)

Onverharde wegen, dan moet je zeker wel vaker je ketting smeren?
Dat hoeft niet persé….wel moet je je ketting nauwkeuriger in de gaten houden en afhankelijk van behoefte smeren. Het is de kunst om ‘m zo schoon mogelijk te houden, ook tijdens de rit én ‘m toch niet te schraal te vetten. D’r zijn een heel stel goede producten te koop, maar het is en blijft zaak om daar verstandig en met zorg mee om te gaan. Je avontuur wordt natuurlijk wel bedorven als je na 3 uur in het bos piepend droogloopt.

Martijn, wat zou RTC Duurstede kunnen met gravel biken?
Er zijn al een aantal leden die met een gravelbike op pad gaan, alleen of in kleine groepjes. We zouden straks, na corona-tijd natuurlijk heel goed in het weekend een gravelride kunnen plannen en organiseren. Ik denk dat daar voldoende animo voor zal zijn; voldoende mooie trajecten en ritten beschikbaar. Daarnaast zou er aandacht en tijd kunnen worden besteed aan de techniek qua rijden: bochten aansnijden, remmen, manoeuvreren op minder stabiele ondergrond. Zodanig dat iedereen zich vrij voelt om een beetje te spelen en pielen……haha!
Ook qua social en events zou je er wat mee kunnen: een openingsrit via asfalt of gravelstroken naar een buitenlocatie, een mooie plek met een knapperend kampvuur brengt toch een extra dimensie.
“Ja…….ik zie dat wel zitten !!”

METERSMAKEN

Meters maken – RideSolo 150+ 200+

Veel RTC’ers maken – mede door het mooie weer -flinke tochten. Maar vanaf 1 mei was er een ware explosie: Meters maken – RideSolo.Strava-feeds met RideSolo én een flinke afstand “buitelden” over elkaar heen; nauwelijks bijgekomen van de ene afstand, wordt ie alweer overtroffen door een met nog meer km’s.

Na die explosie is het nu relatief rustig. Zou dat komen door de “ultieme rit” van Wil op 26 mei waarin hij -onder het voorwendsel zijn moeder te bezoeken en zijn geboortegrond nog eens te verkennen- de teller op 321,6 heeft gezet?

Zeker vermelden waard: nieuwkomer Renzo Groenesteijn die 6 juni solo Randje Utrecht reed. Benieuwd naar de renner en zijn ervaringen, hou de volgende RideSolo in de gaten.

Wil van ’t Erve
Renzo Groenesteijn
Harrie Lantinga
dinsdag 26 mei 2020
zaterdag 6 juni 2020
donderdag 21 mei 2020
321,6
312,7
310,2
NOP met omweg
Solo, randje Utrecht
Rondje Utrecht
Wil van ‘t Erve dinsdag 12 mei 2020 260,2 door / om prov Utrecht
Ruud van Zalinge donderdag 7 mei 2020 249,4 Rondje Markermeer
Wouter Schuddeboom zaterdag 9 mei 2020 247,4 Rondje Markermeer
Harrie Lantinga zaterdag 9 mei 2020 242,6 Rondje Markermeer
Jan Hafkamp zondag 26 april 2020 240 Rondje Zwolle – Deventer
Wil van ‘t Erve zondag 3 mei 2020 215,8 Lange rit Z-Holland
Rob de Heus donderdag 21 mei 2020 201 Rondje Nijmegen & Venray
Renzo's solo, randje Utrecht

Strava is een mooie en leuke manier om je ritten bij te houden, dit kan prive maar je kunt jou activiteiten ook delen met anderen. Wij horen steeds vaker dat in tijden van #RideSolo het volgen van clubleden op Strava motiverend werkt om zelf te gaan fietsen. Wij vinden het leuk als RTC leden die Strava gebruiken ook lid worden van onze RTC Duurstede Strava Club Ben je nog geen lid, meld je dan aan want misschien staat er in een van de aankomende #RideSolo nieuwsbrieven wel een leuke #Challenge die je niet wilt missen maar wel Strava voor nodig hebt 🙂

klik op het logo voor de RTC strava groep

MARCELSMOOISTE

Marcels Mooiste

Marcels mooiste dankt haar aan een van de beste RouteMeister van Europa, althans als de redactie hiervoor een prijs mocht uitreiken!

Naast Marcel beschikt RTC Duurstede uiteraard over legio routetoppers, zeg maar het FC Barcelona van routemeisters is lid van onze vereniging. Vandaar dat in deze rubriek ook regelmatig ruimte is voor een van de andere toppers!

Uiteraard verwacht je in een gravelspecial een gravelroute en waar klop je dan als redactie aan, juist bij de man die de mooiste offroad weggetjes probleemloos aan elkaar knoopt. Deze maand in de RideSolo gravelspecial een hele mooie gravelroute richten Renswoude – Lunteren van onze eigen Gravel Meister Michel.

Michels mooiste

mooie gravelroute vanuit Wijk bij Duurstede

Heb jij nog een leuke route die je met RTC leden wilt delen? stuur deze naar de redactie info@rtcduurstede en misschien staat jou route hier de volgende keer wel.

ENTERTAINMENT

Home entertainment

In tijden van #RideSolo waar het groepsfietsen even niet mogelijk is, er veel leden mogelijk met Zwift of gewoon onder het genot van een film of podcast de zolderkamer omgedoopt hebben tot fietshonk hebben wij enkele leuke wielerdocumentares, films & podcasts verzameld.

Magazine
Bahamontes is een magazine over koers dat vier keer per jaar verschijnt en dat in elk nummer de mooiste en strafste verhalen bundelt. Over vroeger en nu.
Bahamontes

Boek
De Renner het boek is een autobiografie, waarin Tim Krabbé vertelt hoe hij als wielrenner deelnam aan de Ronde van Mont Aigoual. Verder vertelt hij uitgebreid over zijn sportcarrière en over de wielersport in zijn algemeenheid. Daarnaast vindt men in het boek verschillende wieleranekdotes en het ‘Klein wieleralfabet’

Ted King
Deze epische rit maakt deel uit van de # Diygravel-serie. Omdat deze aflevering over Dirty Kanza gaat, verdient het een grotere dan normale plaats op de kalender van Ted King.

Live slow Ride fast
Geen Dirty Kanza dit jaar! Maar – uit liefde voor fietsen en omdat we allemaal iets nodig hebben om naar uit te kijken en voor te trainen – rijden de jongens van Live SLow Ride Fast in plaats daarvan Dirty Kanzelled!

VERTEL HET ONS

Vertel het ons.

Is er iets wat je anders gedeeld had in onze gezamenlijke avond- en weekendrit, vertel het ons, door jou belevenis of gedachte te delen. Mail ons info@rtcduurstede.nl

Veel plezier komend weekend

MET DANK AAN

GOED WEEKEND, WEES VOORZICHTIG, BLIJF GEZOND!

Vorige editie lezen, klik op onderstaande button.