ridesolo16

Ride solo, be careful, stay healthy #16

#RideSolo is de nieuwsbrief voor en door de leden van RTC Duurstede. Hier lees je leuke verhalen en belevenissen van o.a. de RTC evenementen, nieuws vanuit de vereniging en laten we je kennis maken met leden. In iedere editie staat een mooie routesuggestie en linken we naar wat entertainment voor de niet fietsdagen.

De redactie van de RideSolo nieuwsbrief zijn Lex & Walter. Heb jij een leuk verhaal, een mooie route of andere fiets/verenigings- gerelateerd verhaal laat het ons weten.

In deze eerste #RideSolo Nieuwsbrief van 2021:
# RTC jubileumsokken
# Eersten van het peloton
# RTC Lustrumtocht
# Materiaal & techniek
# Marcels Mooiste
# Home entertainment

RTC DUURSTEDE 1981 – 2021

EEN JUBILEUM DAT JE WILT VIEREN

Er fietst een klein groepje wielrenners over de dijk, een beetje zoekend naar de route maar met goesting, aanklampen heeft geen zin, ze gaan hard en zetten koers richting Schalkwijk. In de snelheid tel je een renner of 6. Duidelijk herkenbaar aan het rood – gele wielershirt daaronder een zwarte broek en zwarte schoenen. Witte sokken tot op de enkel, een blinkende fiets. Gesoigneerd! De zon schijnt, temperatuur oké. Een mooie ochtend voor een rondje van een kilometer of 100.

Op de dijk van Amerongen naar Wijk, passeer je een groepje renners, duidelijk herkenbaar aan een zwart-geel tenue. Onder de helm een lichtgrijze gloed, klein bierbuikje een blinkende fiets. Gesoigneerd!
Je groet, zij groeten terug, zie ze genieten van hun rit, van het zonnetje en de route. Ze doen geen moeite, aanklampen doen ze al jaren niet meer, ze zijn bijna thuis. Navigatie is voor deze mannen niet nodig ze kennen de route. Voor het gevoel was het gisteren toen ze dit rondje voor het eerst reden maar niets is minder waar, dit is de klassieker!

40 JAAR RTC DUURSTEDE!

40 jaar RTC sokken

Als het goed is heeft iedereen namens het bestuur een paar mooie jubileumsokken ontvangen. Uiteraard draag je deze sokken bij alle (jubileum) activiteiten waar je er van top tot teen gesoigneerd wilt uitzien!

De sokken zijn beschikbaar in 2 maten, 36-42 & 43-48. Wil je jou ontvangen paar ruilen tegen een maat groter of kleiner of wil je een paar extra bestellen dan kan dit zolang de voorraad strekt. Heb je geen sokken ontvangen? Klik hiervoor op de button.

#rtcjubileumsokken

Maak in 2021 een mooie foto van jouw 1981-2021 sokken en gebruik de hastag #rtcjubileumsokken op Facebook en/of Instagram. De mooiste foto ontvangt aan het eind van dit jaar een extra setje van deze mooie sokken!

UIT HET PELOTON

Eersten van het peloton

RTC Duurstede beleeft in 2021 haar 40-jarig bestaan als wielerclub in Wijk bij Duurstede.
In dat kader gaat de redactie komende maanden op bezoek bij de mensen van het 1e uur; iedere RideSolo verschijnt een exclusief interview met een van hen.
Han Nagelhout vertrekt van de 1e lijn.

Han, hoe is het gekomen?
Nou dan moet ik even terug in m’n herinnering; het was denk ik eind 1980 dat er een stukje verscheen in de Wijkse Krant met de oproep aan diegene die geïnteresseerd waren om samen te fietsen in/rond Wijk bijeen te komen in (destijds) De Gouden Leeuw.” Ik dacht dat het initiatief hiervoor kwam van Jacques Kooiman, die toen een fietsenzaak in de Kloosterleuterstraat had, waar nu TerStal zit (red. buren van Blokker). Niet gek dat het daar ontstond!” D’r was toen een redelijke opkomst, maar een stap naar een club liet nog even op zich wachten.

Wat trok jou daar of naar De Gouden Leeuw?
Oh, ik was al lid van toerclub Veenendaal en maakte in m’n vrije tijd veel toertochten in de omgeving; solo of soms met collega’s. Ik werkte destijds bij de landelijke verkeerspolitie in Driebergen (red. Han was een van de mannen van de bekende en roemruchte Porsche-brigade; wat oudere lezers zullen deze markante verschijning van halfopen witte sportwagens met mannen in witleren jassen en een pothelm nog herinneren) en daar was een behoorlijk hechte samenwerking met de KNWU en het nationale en regionale politie wielrennen.”
“Ik ben zelf ook wedstrijdrenner geweest, en heb vanuit mijn werk als politieagent wel veel wielerwedstrijden mede mogelijk gemaakt en gereden.”
Op die avond kwam Han in contact met nog meer wielerliefhebbers in Wijk en bleek zijn kennis en contacten (o.a. consul KNWU) meer dan welkom.
De volgende maanden werd er door een groep enthousiaste mannen gewerkt aan wat RTC Duurstede zou worden. In februari 1981 werd de club opgericht en traden 7 bestuursleden aan onder voorzitterschap van Jacques Kooijman; Han vervulde de functie van secretaris.

RTC-ers met stuurmanskunst, kracht en geen angst
Het is KOERS

Eerste clubactiviteiten.
Wijk had al een wielerverleden. Hier werden jaarlijks de Nederlandse Clubkampioenschappen verreden. De wielerclubs reden daarbij een ploegentijdrit van 60 km. Als de club een profrenner rijk was dan kon die aansluiten bij het team. Voorbeeld is de Germaan uit Weesp, waar Gerrie Kneteman lid was. Hij maakte dan deel uit van de clubploeg. Het NKC is daarna overgegaan naar Dronten. Daar was meer ruimte.
De 1e activiteit die werd georganiseerd was dan ook een tijdrit in Wijk voor deelnemende sportverenigingen (niet persé wielervereniging), gelijk met de jaarlijkse Kermis. Het parcours kwam overeen met de huidige Singelloop. “Start en finish waren bij – hoe kan het anders- de fietsenwinkel van Jacques Kooiman, haha!”
Feitelijk was deze 1e tijdrit de opmaat naar wat in 1982 de Ronde van Wijk zou worden. Aanvankelijk nog op een (ultra-) kort parcours (o.a. David van Bourgondië en Dirk Fockstraat) van 1200 meter; dus enkel draaien, keren en aanzetten.
Reden om voor dit parcours te kiezen? Drempelvrij, makkelijk af te zetten en buurtbewoners die zo’n wedstrijd in hun voortuin leuk vonden.
Een paar jaar later verhuisde de Ronde naar het nieuw parcours de Heul; o.a. de Boterslootweg en een stuk Frankenweg brachten wat lange rechte stukken. Maar de Ronde van Wijk (totaal 25 edities) bleef een selectief criterium waar alleen renners met stuurmanskunst, kracht en geen angst vooraan konden eindigen.

Wedstrijden en toertochten.
Naast wedstrijden hebben we die eerste jaren ook heel veel toertochten georganiseerd voor onze leden en mensen van buiten die wilden meerijden. De organisatie en het uitzetten kwam meestal voor rekening van Han. “Dat lukte heel aardig, ik kende de wegen en wist hoe dat te organiseren vanuit mijn ervaring bij toerclub Veenendaal, vanuit mijn werk met de verschillende wielerwedstrijden als bijv. Olympia’s Ronde. Die wielerwedstrijden waren ook handig voor de contacten; zo konden we bijv. makkelijk dingen “regelen” met de consul van de KNWU en Piet Imbosch kwam als bekende speaker graag naar Wijk bij Duurstede.
Ren en Toerclub Duurstede kende toen een aantal wedstrijdrenners die bij de amateurs regionaal hun criteriums reden; vandaar de link met wedstrijdsport. Daarnaast bleek Wijk via Jan van Galen ook de thuishaven te zijn geworden van de Districtskampioenschappen, omdat het eerder gebruikte parcours op de Vlasakkers- Amersfoort niet langer beschikbaar was.

Naast wedstrijdrenners kende RTC flink wat toerrijders; voor hen bood de club ieder weekend weer een attractieve tocht/rit. “Dat was best nog wel een dingetje” aldus Han. “Garmin en GPS was er toen nog niet dus ging je aan de slag met kaarten, uitgeschreven routes en de stencilmachine”.

Organisatie en een clubhuis
Iedere toertocht vertrok vanuit een startlocatie (en eindigde daar trouwens ook). In het prille begin van de vereniging werd gebruik gemaakt van de kantine de voetbalvereniging, maar na een aantal jaren werd die verruild voor een eigen clubhuis. Het betrof hier het “afgedankte” clubhuis van WV Het Stadion. Na een tijdelijke opslag ( bij Koenen aan het Walplantsoen) en een door gemeente geboden locatie kon in de winter van 1983 -1984 worden gewerkt aan de opbouw en renovatie van een eigen plek. “Een aantal leden was bouwvakker en onder bezielende leiding van Jan van Galen was het voltooid in maart 1984”. De in gebruik name werd opgevolgd door de openingstocht; een tocht die letterlijk van begin tot eind in natte sneeuw is verreden!”
Helaas is dat clubhuis in eind 1984 deels verbrand. We hebben het geheel hersteld, maar er was te weinig animo; daarna is het overgegaan naar de duivenclub. “Dat was ook het tijdstip dat we gestopt zijn met de organisatie van toertochten. Deels kwam dat door beperkte belangstelling van leden, daarnaast ondervonden we stevige concurrentie van DTC Driebergen. “We visten in dezelfde vijver, alleen zij hadden de naam!”
We trainden wel als RTC iedere donderdagavond op een eigen trainingsparcours hier op het Industrieterrein Broekweg, een mix van wedstrijdrenners, toerders en jeugd. We hadden ook een tijdritcompetitie, met een tijdrit op de dijk naar de stuw, een tijdrit in de heuvels en een tijdrit over 20 km langs het Amsterdam-Rijnkanaal en de plofsluis bij Nieuwegein over 20 km. Nadat we ons clubhuis in 1988 hadden verkocht zijn we daar ook mee gestopt.

Het clubhuis

Het ging dus niet altijd zo succesvol, Han?
Mwah, we hebben na hoogtijdagen ook wel mindere tijden gekend als club.
Zo moesten we na 25 rondes van Wijk stoppen met de organisatie; het bleek gewoon niet meer rond te krijgen: vrijwilligers, toestemming gemeente, vinden van sponsoren.
Recenter is hetzelfde gebeurd met de Districtskampioenschappen: Jan van Galen en ik toen resp. 75 en 65 jaar hadden niet meer de kracht en energie om het ieder jaar georganiseerd te krijgen; daarnaast was het animo van leden praktisch verwaarloosbaar. “Tijd om te stoppen dus, hoe jammer ook!”

Jij was trainer Han, vertel eens…….
We trainden als club al vanaf de start; o.a. buitentraining in de winter en trainingen op de weg. Maar het klopt, ik heb in 1984 de trainerscursus van de KNWU gevolgd, iedere maandag theorie in Woerden (totaal 14 maand) en 1 x maand praktijk in Bergen op Zoom. Een van de onderdelen was veldrijden en zo kwam het dat ik met leden en introducés veldrijd- en bostraining organiseerde rondom het Leersumse veld; mede op basis van de trainerscursus en de enthousiaste deelname van leden trainden we op een behoorlijk hoog niveau.
Zo ben ik ook benaderd door wielerclub Jan van Riebeeck uit Culemborg; ik ben daar in 1991gestart met de nieuwelingen. In die tijd had ik o.a. Peter Schep als pupil en dat was een genot om mee te werken, wat een mooie renner, een stylist die mooi en snel kon fietsen. Toen in 1995 Jan van Riebeeck fuseerde met De Batauwers uit Tiel, ben ik als trainer gestopt, alhoewel de zaaltraining en de veldtraining nog lang zijn doorgegaan. Nadat we alleen maar op aangewezen routes mochten rijden ben ik daar ook mee gestopt.

Hoe was dat met jou als renner, Han?
Wedstrijden heb ik wel gereden, maar meestal in politieverband. In 1984 ben ik met een politieteam Nederlands kampioen geworden, maar toertochten hadden mijn voorkeur! Wel leuk om te melden dat ik -als politieagent- werd gevraagd om destijds Dries van Agt te vergezellen tijdens de Friese Elfstedentocht. “Ik wist niet wat de tocht inhield; toen ik hoorde dat het meer dan 230 km betrof, moest ik stevig aan het trainen o.a. door met een omweg te forensen. Ik deed dat met een collega die in Leersum woonde; we ontmoetten elkaar bij de Steenen Brug en reden dan met een flinke omweg naar en van Driebergen.
De groep rond van Agt werd Groep 8 genoemd, de prominenten groep “Door Oefening Flink”. “Veel ex-profs als Gerrie Knetemann, Zoetemelk en Kuipertje reden dan mee. Ook bekende Nederlanders zoals Tonny Eijck en quizmaster Fred Oster, zaten in die groep. Ik was in mooi gezelschap!”

Wijk-Valkenburg- Wijk, dat klinkt stoer!
“Oh, dat is ook zo’n verhaal. Eén van de leden, Jan van Galen was een lange afstandsfietser; hij had al eens Parijs – Nieuwegein gefietst! Hij was degene die met het idee kwam om dat als RTC ook te organiseren. Terwijl Jan van Galen de hele route heeft uitgezet en o.a. via het clubblad leden werden geënthousiasmeerd, kwam de dag in juni 1984 steeds dichterbij. Uiteindelijk hebben 14 mensen de monstertocht – compleet met volgwagen voor materiaal en ravitaillering- naar Valkenburg en teruggereden; uiteraard met koffie + vlaai op een Valkenburgs terras. Bij mijn weten waren ook de RTC’ers Frans Kuijer, Jan van Tellingen, Jan van Galen zelf, Gijs van Schaik en Willem Findhammer bij. Ik ben zeker nog RTC namen vergeten. Het jaar erop is er nog een poging gedaan; Jan van Galen, Han en nog een ander lid kwamen echter niet verder dan Weert.

Wat betekent RTC voor jou, toen en nu.
Ik heb aan 40-jarig RTC Duurstede heel veel plezier beleefd. Ik ben blij dat ik er altijd met zo veel plezier zo veel energie en activiteit in kon stoppen. Het was zeker spannend om bij de start met een club mensen iets op poten te zetten; je weet dan nog niet wat je allemaal tegenkomt. We waren altijd heel blij en tevreden als we – ook in mindere tijden- de club konden laten functioneren. En mooi dat ook nu nog verschillende mensen van het 1e uur lid zijn van de club en/of fietsen met de club. We hebben als RTC altijd heel veel georganiseerd, zoals caravan weekenden in de Ardennen, deelname aan Luik Bastenaken Luik, familiefietstochten vanuit Harderwijk (clubsponsor De Konijnenberg) en caravanweekenden in Nederland. Ook natuurlijk de mountainbike weekenden in België en Duitsland. Veel is er door de leden georganiseerd en dat gebeurt nog steeds. Ik ben daar trots op. Mensen die de verantwoordelijkheid oppakken om met de club iets te ondernemen. Van caravanweekend tot buitenlandtochten.
Ik ben nu zelf als toerrijder iets minder actief, maar vindt het mooi om te zien dat de club nu staat: een flink aantal leden, de structuur met groepen en de rol van de wegkapitein. Die laatste is m.i. ook van essentieel belang om nu en in de toekomst met groepen fietsers veilig de weg op te gaan. M.n. als de snelheden omhooggaan heb je mensen nodig die anderen op hun soms roekeloos en onveilig gedrag kunnen aanspreken. Als ex-verkeerspolitieman kan ik alleen maar zeggen dat de openbare weg geen racecircuit kan zijn. “Als we dat allemaal in de gaten houden, voorkomen we vervelende situaties of erger ongevallen, waar van ik hoop dat de hoge snelheid niet de oorzaak zal zijn.” Racen doe je op een afgesloten parcours of onder begeleiding en niet met een groepje in eigen beheer.

#JUBILEUMACTIVITEIT VAN 40 NAAR 400

RTC Lustrumtocht

In 40 naar 400 km Wijk – Valkenburg – Wijk
RTC Duurstede bestaat dit jaar 40 jaar en dat willen wij markeren met een unieke lustrumtocht. Zaterdag 19 juni 2021 de ultieme uitdaging, “Koffiedrinken in Valkenburg”!!

Deze tocht – ruim 400 km – is een kleine 40 jaar geleden voor het eerst gereden door de oprichters van RTC Duurstede. Man van het 1e uur Han Nagelhout: ‘het idee kwam van Jan van Galen. Jan was een echte lange afstandsfietser, die o.a. Parijs-Nieuwegein al eens had gefietst. Zijn idee om als RTC Duurstede ook een lange afstandsrit te organiseren vond navolging. Dat plan werd uitgevoerd: een route uitgezet met de kaart en routebeschrijving, Garmin en GPS was er toen nog niet, begeleidende volgwagen en op een zaterdag in juni 1984 hebben 14 leden deze memorabele tocht gereden.”

Onze tocht in 2021:

  • voor dag en dauw vertrekken wij met een zo’n groot mogelijke groep om dan rond het middaguur
  • koffie met vlaai te drinken in Valkenburg.
  • onderweg zullen we rond de 100 en 300 km ook kort pauzeren om wat te eten en te drinken
  • tegen de avond aankomst in Wijk waar wij zullen afsluiten met een lekkere borrel!

Wij willen deze tocht graag rijden met een zo’n groot mogelijk groep leden; daarvoor denken we aan de volgende mogelijkheden:
We rijden in verschillende snelheidsgroepen. Je kunt deze rit solo te rijden, maar ook in duo’s of trio’s. Fiets je in een duo of trio dan zal 1 persoon in een volgauto meerijden en is er de mogelijkheid om onderweg te wisselen. Daarnaast is er de optie voor een korte versie van 200 km (solo, duo of trio) met de start/finish in Eindhoven.
Voor iedereen geldt: deze dag hebben wij ook de beschikking over een volgwagen voor technische ondersteuning, extra materiaal, kleding en voeding.

Deze unieke tocht vraagt natuurlijk een goede voorbereidingen daarom zullen wij vanaf maart beginnen met de verschillende voorbereidingstochten. Maandelijks gaan wij een uitdagende tocht organiseren waarbij het aantal kilometers toeneemt zodat iedere deelnemer goed voorbereid aan deze jubileumtocht begint.

We denken o.a aan:

  • Elfstedentocht (200 km) in maart
  • Ronde van Vlaanderen 180 -240 km in april
  • Mergelland in april
  • Markermeer 270 in mei
  • Randje Utrecht 310 km in mei

Het is belangrijk om deze uitdaging te rijden in een tempo dat jij ook vol kunt houden. Probeer voor deze tocht dan ook afspraken te maken met collega fietsers uit je eigen tempogroep.
Komende maanden zullen wij jullie in onze maandelijkse nieuwsbrief verder informeren over deze prachtige jubileumtocht. Dit met verhalen van deelnemers van het eerste uur, maandelijkse tocht en relevante informatie m.b.t. voorbereidingen, materiaal, voeding etc.

MATERIALEN & TECHNIEK

Materialen en techniek

Deze week neemt Martijn ons mee in de wereld van de groepset.

Gravel & versnellingen…wat is wijsheid?

Gravellen heeft meerdere gezichten, dat is ook het mooie van deze vorm van fietsen.
Tegelijk maakt het diverse karakter van het gravellen, het ook lastig om te kiezen wat voor jou de beste fiets, of de beste onderdelen zijn.

Het grootste vraagstuk hierbij is voor veel rijders: moet ik een fiets hebben met een dubbel crankstel, of een fiets met 1 blad voor (single ring)?
Om maar gelijk duidelijk te zijn: hier is zeker geen sluitend antwoord op te geven…

Door het veelzijdige karakter van de gravelbike kan je wellicht meer naar de kant van een racefiets gaan: een dubbel crankstel dus.
Maar als je met je gravelbike vrijwel alleen maar MTB-routes fietst, dan kom je misschien meer uit bij een MTB verzet: en die hebben tegenwoordig vrijwel allemaal een single-ring.
En wat moet je dan als je beiden ongeveer 50/50 doet? Kortom: de keuze is reuze, maar zeker niet makkelijk.

Shimano's gravel-specifieke groep, links een single-ring, midden de dubbel.

Als je kijkt naar wat er wordt aangeboden voor wat betreft groepen, kom je bij de usual suspects:

  1. Shimano: biedt zowel dubbel- als single ring gravel-specifieke groepen aan -de zogenaamde GRX lijn- die ook nog eens als elektronisch geschakelde Di2 variant leverbaar is.
  2. SRAM: biedt uitlsuitend single-ring groepen aan, die varianten zijn van hun race groepen
  3. Campagnolo: sinds kort heeft Campagnolo een gravel-groep, de 1×13 Ekar groep & zoals het Campagnolo betaamt: best mooi, maar heel duur..

Mocht je een expliciete voorkeur hebben voor SRAM of Campagnolo, is de keuze dus al voor je gemaakt: dan moet je naar een single-ring crankstel.
Shimano biedt de rijders dus de mogelijkheid om te kiezen tussen dubbel & single, voor de meeste “gewone stervelingen” zeker een voordeel.

Hieronder kort een overzicht van de voor- en nadelen van beide set-ups:

Voordelen dubbel:

  • Je hebt vrijwel altijd een bredere range aan verzetten vs een single-ring
  • De stapjes tussen de verschillende verzetten zijn kleiner & hierdoor “verloopt” de cassette vloeiender
  • Meer versnellingen in of rond de “sweetspot” (cadans waarbij je het lekkerst fietst)
  • Je komt altijd en overal boven door het -meestal- lichtere verzet dan bij een single-ring
  • Je kan in een afdaling -meestal- langer meetrappen dan bij een single-ring door het zwaardere zwaarste verzet
  • Doordat de range breder is, kan je met 1 set-up altijd en overal fietsen

Nadelen dubbel:

  • Een dubbel crankstel is vrijwel altijd zwaarder (in het geval van Shimano GRX +/- 75 gram verschil)
  • Je hebt ook een voorderailleur nodig & een shifter, hierdoor is een dubbel duurder
  • Je hebt kans op “chainsuck”
  • Over het algemeen is de Q-factor bij een dubbel-crankstel groter (je fiets meer met je “benen uit elkaar”)
  • Bij het vervangen van de crank is een dubbel crankstel vrijwel altijd duurder

Voordelen single-ring:

  • Vaak een smallere Q-factor, wat vooral voor “echte racers” van belang is (aerodynamica en power-transfer)
  • Simpele, duidelijke drivetrain: 1 shifter, 1 derailleur
  • “Goedkoper” (want geen voorderailleur nodig etc.)  Deze keuze tussen dubbel of single-ring is er dus alleen bij Shimano
  • Lichter dan een dubbel-crankstel

Nadelen singele-ring:

  • Beperktere range dan de meeste dubbele set-ups
  • (Veel) grotere stappen tussen de versnellingen
  • Sweet-spot kan moeilijk te vinden zijn waardoor je altijd “tussen versnellingen zit”
  • De vertanding beperkt het inzetbereik van je fiets (als in: met een single-ring moet je soms lopen, waar je met een dubbel net boven had gekomen)
  • Over het algemeen is de zwaarste versnelling bij een single-ring “nutteloos” (net niet zwaar genoeg, maar wel heel veel weerstand)
  • Als je eens een keer in ander terrein wil fietsen (meer bergen), “moet” je sleutelen: óf een andere cassette, óf een ander voorblad (of beiden..)

Kortom: ga bovenstaande plussen en minnen maar eens na & bepaal wat voor jou het belangrijkst is.
Als je dat combineert met het terrein waar je meestal fietst & een inschatting van je eigen niveau, dan weet je wat er bij je zou passen.

Q-factor

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat -mits je een beetje traint- je hier op de Heuvelrug ook prima uit de voeten kan met een singe-ring.
Echter de nadelen van het missen van de “sweetspot” & het op de weg als snel “aan het eind van je versnellingen zitten” zijn wél flinke nadelen waar je rekening mee moet houden.

Uiteraard is de keuze voor iedereen persoonlijk, maar alles nuchter bekijkend zou voor de meeste “normale stervelingen” een dubbel crankstel de betere keuze zijn vanwege alle voordelen & de “minimale” nadelen.
Dit verhaal begon met het aangeven dat de gravel-bike erg veelzijdig is, en bij dat veelzijdige karakter past naar mijn mening een veelzijdige drivetrain dus ook het beste: een dubbele set-up dus.

MARCELS MOOISTE

Marcels Mooiste

Marcels mooiste dankt haar aan een van de beste RouteMeister van Europa, althans als de redactie hiervoor een prijs mocht uitreiken! Naast Marcel beschikt RTC Duurstede uiteraard over legio routetoppers, zeg maar het FC Barcelona van routemeisters is lid van onze vereniging. Vandaar dat in deze rubriek ook regelmatig ruimte is voor een van de andere toppers!

Deze editie een van de eerste RTC tochten door Han.

Een rondje “uit de oude doos” ofwel nog uit het pre- GPS tijdperk. Hans is zo aardig geweest deze route vanaf het papieren archief van Han om te zetten naar het moderne GPS tijdperk.

2 Bruggen-tocht pre-GPS, 97km.

De allereerste echte RTC tocht!
Al eerder stond deze “klassieker” in de RideSolo toen in een iets andere uitvoering en onder de (misschien bekendere naam) rondje zonder pondje. Deze maand het origineel, gemaakt in de tijd van de papieren wegenkaarten en stencilmachine door de routemeister van het eerste uur!

2 bruggen-tocht 1984

Route delen "pre-GPS"

Heb jij nog een leuke route die je met RTC leden wilt delen? stuur deze naar de redactie info@rtcduurstede en misschien staat jou route hier de volgende keer wel.

ENTERTAINMENT

Home entertainment

In tijden van #RideSolo waar het groepsfietsen even niet mogelijk is, er veel leden mogelijk met Zwift of gewoon onder het genot van een film of podcast de zolderkamer omgedoopt hebben tot fietshonk hebben wij enkele leuke wielerdocumentares, films & podcasts verzameld.

Wielerjaaroverzicht 2020 Dames
Door de coronapandemie was het ook voor de wielrensters geen makkelijk jaar. Toch serveerden Annemiek van Vleuten, Anna van der Breggen en Lotte Kopecky u heerlijke momenten als wielerliefhebber. Van Vleuten in de Strade Bianche, Van der Breggen op het WK en de thriller tussen Kopecky en Jolien D’hoore op het BK, het passeert allemaal de revue in het wielerjaaroverzicht.

Thuismatch
In de vorige RideSolo hadden we een intervieuw met Mvd Poel. Uit dezelfde serie van Sporza hebben we deze keer de Thuismatch met Phillipe Gilbert. Op sportief vlak was 2020 een jaar om snel te vergeten voor de ervaren rot: hij viel in de eerste rit van de Tour zwaar op zijn knie en zag de rest van het jaar in het water vallen.

40 JAAR RTC DUURSTEDE

Alle informatie, verslagen en leuke weetjes rondom het jubileum verzamelen wij op een aparte webpagina. Klik op bovenstaande button om naar de webpagina RTC 40 jaar te gaan.

VERTEL HET ONS

Vertel het ons.

Is er iets wat je anders gedeeld had in onze gezamenlijke avond- en weekendrit, vertel het ons, door jou belevenis of gedachte te delen. Mail ons info@rtcduurstede.nl

Veel plezier komend weekend

MET DANK AAN

GOED WEEKEND, WEES VOORZICHTIG, BLIJF GEZOND!

Vorige editie lezen, klik op onderstaande button.