ridesolo15

Ride solo, be careful, stay healthy #15

#RideSolo is de nieuwsbrief voor en door de leden van RTC Duurstede. Hier lees je leuke verhalen en belevenissen van o.a. de RTC evenementen, nieuws vanuit de vereniging en laten we je kennis maken met leden. In iedere editie staat een mooie routesuggestie en linken we naar wat entertainment voor de niet fietsdagen.

De redactie van de RideSolo nieuwsbrief zijn Lex & Walter. Heb jij een leuk verhaal, een mooie route of andere fiets/verenigings- gerelateerd verhaal laat het ons weten.

In deze eerste #RideSolo Nieuwsbrief van 2021:
# 40 jaar RTC
# Drie generaties op de fiets
# Verslag RTC goes gravel
# Materiaal & techniek
# Marcels Mooiste

RTC DUURSTEDE 1981 – 2021

EEN JUBILEUM DAT JE WILT VIEREN

2021, een bijzonder jaar.
Een nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe uitdagingen, een vaccin en hopelijk veel veilige kilometers. Het belooft in alles een bijzonder jaar te worden!
40 jaar geleden, 1981 het jaar dat een paar Waikse fietsliefhebbers het initiatief namen een wielervereniging op te richten, ongetwijfeld aangestoken door de Tourwinst van Joop (Zoetemelk) in het jaar ervoor. Ikzelf was een Limburgs jongetje van 4 toen Joop geschiedenis schreef. Van Wijk bij Duurstede had ik nog nooit gehoord. Maar van wielrennen natuurlijk wel. Met het stuur omgedraaid als soort van ossenkop een in zilverfolie ingepakte plastic mok als wisselbeker werd door een tiental kleine mannetjes dagelijks gestreden voor tourwinst.
Nu 40 jaar later, ben ik ben ik inmiddels 10 jaar lid van deze mooie vereniging. In dit jubileumjaar zijn er veel leuke ideeën! Hoe we dit gaan beleven is spannend, er is een vaccin maar nog niemand weet hoe de ontwikkelingen gaan m.b.t. het sporten in groepen. Ikzelf kijk al uit naar het evenement van 40 naar 400, koffie drinken in Limburg! Hopelijk mogen we t.z.t. weer in grote groepen  fietsen, en anders…. begin ik op kop en pas na het passeren van het bord waar mijn hartje nog steeds een beetje sneller van gaat kloppen “Welkom in Limburg” beweeg ik mijn elleboog “overnemen, verdelen jullie de laatste 300 even” de rest van de dag gaat deze jongen uitbollen in het 4e wiel en voorbereiden op de eindsprint, pas in de laatste 100 meter zien jullie de achterkant van mijn sokken weer!

40 JAAR RTC DUURSTEDE!

40 jaar RTC Duurstede!

Jaar 39 van RTC Duurstede begon goed, zoals gebruikelijk stond begin maart de openingstocht op de agenda en daar stonden veel RTC-(st)ers te trappelen om het wegseizoen 2020 te openen. Met een prachtige rit fietsten vele van ons een hele mooie route met koffiestop bij onze sponsor Rijwielpaleis Bilthoven.
Helaas veranderden spoedig na de openingstocht de regels rondom het fietsen in groepen en waren wij genoodzaakt creatief om te gaan met het fietsen in groepen en activiteiten te organiseren die wel mogelijk waren. Mooi om te zien dat er zo veel creativiteit is binnen de vereniging!
Helaas start 2021 niet zoals wij gehoopt hadden. In verband met het jubileum jaar staan er extra veel activiteiten op de agenda maar helaas is het eerste evenement “de kofferbakrit” nu al uitgesteld. Hopelijk is dit geen voorbode van wat ons nog te wachten staat.

Wat wel gewoon door gaat is de RideSolo nieuwsbrief!
Met de RideSolo nieuwsbrieven proberen wij de verbinding te zijn tussen de leden, de verschillende fietsgroepen en alles wat ons bindt. Zeker in een speciaal jaar als dit jubileumjaar!
Leden die al lang verbonden zijn met RTC zijn de leden van het eerste uur. In deze nieuwsbrief een leuke kennismaking met Joop de Heus, lid sinds 1981 en heeft het wielervirus doorgegeven aan zoon en kleinzoon!

Alle informatie, verslagen en leuke weetjes rondom het jubileum verzamelen wij op een aparte webpagina. Klik op bovenstaande button om naar de webpagina RTC 40 jaar te gaan.

UIT HET PELOTON

Drie generaties De Heus op de fiets.

We stappen binnen in de woonkeuken van de jongere generatie de Heus. Prominent aanwezig: een diepgrijze APEX-mountainbike, Shimano afgemonteerd.
Blijkt de nieuwe bike van Daan te zijn, Jasper is in afwachting van een nieuwe TREK.
Een mooie binnenkomer voor een avond over mooie fietsen, techniek en vooral passie voor het métier met Daan, Jasper en Joop de Heus.

Daan, hoe is dat: een opa als wielrenner?
“Mwah… niet bijzonder, ik weet niet anders. Opa fietste al toen ik heel jong was.
Hij was ook degene die me als 4-jarige op de fiets zette; vader Jasper trakteerde hem als 5-jarige al met een 1e fietspakje van de Stelvio. Kortom, dat wielerbacil ging er al met de paplepel in.
En met succes………als 14-jarige weet hij zijn plekje al te vinden tussen de oudere, snellere mannen. Joop: “Daan, je hoeft je niet te schamen! Knap dat je zonder veel moeite 30 km gemiddeld kunt rijden met de mannen.” Waarop Daan aanvult dat hij m.n. van Joop leert welk wiel “te pakken” om zoveel mogelijk van de groep te profiteren. Op de vraag naar wedstrijdrijden heeft Daan nog geen echt antwoord, hoewel het hem wel leuk lijkt. Vader Jasper heeft daar zo z’n mening: “het is nu nog heel toeren gericht. Daan is nog wat wisselend, het ontbreekt nog dat killerinstinct!”
Niet vreemd, fietsen was het ook niet z’n enigste sport, Daan voetbalde ook bij CDW. Nu het z’n vaste sport is wordt fietsen steeds leuker, gaat het steeds beter met dito resultaten!
Ik leer de laatste tijd veel techniek: bochten rijden, tempo houden, trapfrequentie. Heel leerzaam, alleen steeds die blèrende coach achter me, dat blijft wennen, haha!”

pittig voor een jongen van 12
Drie generaties op de fiets

Jasper, en hoe begon jouw wielerloopbaan?
“Tja, toch iets anders. Ook ik begon aan mijn sportieve loopbaan als voetballer, maar al snel “koos” ik toch voor fietsen; koos omdat ik natuurlijk Joop als groot voorbeeld had. Maar lastig was dat wel: ik weet nog dat ik op zag tegen die 1e lange stukken, ik kon wel janken. En hoewel opgeven heel aantrekkelijk was heb ik dat gelukkig niet gedaan. Hoewel ik er qua trainen veel tijd in stopte had ik er moeite mee om niet gelijk resultaat te hebben. Joop: “Er waren heel wat tranen van nijd als ie d’r als 8-jarige weer af moest”.
Vanaf zo’n 10 jaar ging het beter, ook de wissel van 24” naar 28” wielen speelde mee. Zo veel beter dat zelfs coryfeeën als Nico het tegen de 14-jarige Jasper moesten afleggen. Toen kwam de “brommertijd” en bleek de progressie van korte duur, Jasper wisselde de wegfiets voor motorcrossen en de MTB. De combinatie van die 2 sporten heeft hem veel stuurmanskunst, durf en lef gebracht; essentiële vaardigheden om mee te kunnen komen en succesvol te zijn.

Daar lag ook de verbinding tussen de 2 oudste generaties: Joop en Jasper zijn beide 2 fanatieke en goede crossers/veldrijders. Joop: “ik vond dat mooi om te doen, in najaar en winter als er geen wegwedstrijden waren en zo gingen de jongens (naast Jasper ook Michel Voorbraak) mee. En alle 3 op een van Tuyl-fiets, het vaste merk van de familie De Heus, mede omdat Gijs destijds mooie, snelle fietsen bouwde voor een acceptabel budget.
Binnen de cross was het hard werken maar moeilijk om echt hoog te klasseren; in de criteriums was Jasper best succesvol, reed regelmatig podium. Hij duelleerde een paar jaar geleden nog met ex-prof Erik Dekker bij de Masters 40+. Kracht en handigheid dat is wat zowel Joop als Jasper meebrengen, in de cross en op de weg.

Joop – inmiddels de 70 voorbij – begon als iedere jongen van die leeftijd met voetbal om rond 1975/76 te switchen naar de fiets. Een tijd met veel goede renners in Nederland (bijv. bij Het Stadion, Utrecht) en drukbezette en pittige criteriums. Serieus wedstrijd rijden deed Joop vanaf 1981; een competitief veld, waarbij je er in februari al moest staan.Tot eind april was het een gekkenhuis, je moest geen schrik hebben om je plek te hebben en te houden”! De vaak gehoorde criterium-hardheid was belangrijk, een groot verzet kunnen draaien. Iets wat Joop wel was toevertrouwd: zonder moeite 53-15 met 75 omwentelingen ronddraaien. “Dat pendelen was iets om gestoord van te worden, nu eigenlijk nog.”
Regelmatig podium rijden, met extra bonus na het kampioenschap van M-Nederland nog in een zogen. Gentlemensrit samen met Cees Priem een koppeltijdrit rijden. Joop: “dan denk je dat je een hele piet bent maar als zo’n prof de gaskraan opendraait moet je alles bijzetten om het wiel te houden”.
Die koershardheid heeft Joop ook doorgegeven aan Jasper: niet te klein rijden, gang houden, een bocht snel nemen. “Eigenlijk niet aan de remmen zitten; remmen is snelheid verliezen, daar moet je weer extra voor aanzetten.” De jongste generatie Daan wordt nu getraind, met adviezen over juiste versnellingen, plek in een groep en zonder angst, snel een bocht nemen. Jasper beaamt: “hij pakt het snel op van Joop, een perfecte combi van leerling en meester.”

zo vader, zo zoon

Even een rijtje favorieten – wat is jullie favoriete fiets?
‘Pinarello” klinkt het bijna in koor; Joop en Jasper hebben beide een zwak voor dit mooie Italiaanse merk. Joop heeft nu nog een schitterende witte Pinarello Campa afgemonteerd als (zomer) wegfiets. Voor de mindere herfst- en winterdagen kan hij terugvallen op een gelikte Van Tuyl crosser, ook Campa uiteraard. Jasper is inmiddels na een aantal Pinarello’s geswitcht naar Canyon en Shimano: perfect qua geometrie, technisch 100% alleen wat minder qua merk-uitstraling. Maar of het nu een Pinarello of een Canyon is, Shimano of Campa een ding staat bij alle 3 mannen op 1: een fiets moet picobello zijn. Dat betekent gelijk schoonmaken na een rit, geregeld smeren en als er iets niet klopt…………dan staat de fiets bij Joop op de bok.
Daan heeft nog geen echte voorkeur, is iedere keer superblij met de mooie fietsen die vader Jasper naar hem doorschuift. (Jasper: “tja, papa is gek op mooie spullen, dus Jasper boft”)

Wie is jullie favoriete renner?
Jasper noemt zonder aarzeling z’n top 3: Fabian Cancellara, Tom Boonen en Michael Boogerd. Cancellara en Boonen staan voor hem voor de “kracht van de renner”: nooit afgeven en altijd nog die extra kracht hebben om verschil te maken. Michael Boogerd belichaamt voor hem de meest gedreven Nederlandse renner, die koerste met het hart in plaats van nu de vermogen-metertjes.
Bij Joop staat Cancellara op eenzame hoogte, gevolgd door Adri van de Poel. Adri staat voor: nooit opgeven, presteren onder extreme omstandigheden, alles geven en leep koersen.
GertJan Teunissen hoort ook in Joop z’n rijtje (een poster hing zelfs een hele tijd in de werkplaats); de andere helft van het duo, Steven Rooks is allemaal iets te glad en te makkelijk.
Daan ziet Mathieu van der Poel als groot voorbeeld: goed op de crosser, MTB en mooie prestaties op de weg. Jasper en Joop vallen hem bij: “Mathieu koerst met het hart, op gevoel, zonder reserves, aanvallend. Mooi!!”

Joop als chaufeur, mechanieker, verzorgen, kwartiermaker en verhalenverteller!

Waar zijn jullie trots op mannen?
Daan aarzelt………bescheiden van aard, Jasper helpt: de beklimming van de Mont Ventoux in 2019. Pittig voor een manneke van 12 jaar, nog nooit echt op hoogte gefietst en dan op een MTB naar boven. Volgens Joop heeft ie daar wel doorzettingsvermogen getoond: nog jong, geen ervaring, hoogte en toch ijlere lucht. “Daar mag je trots op zijn, Daan!”
Daan wil niet overdrijven maar ziet het zelf ook wel zo; hij wist niet wat er komen ging en was opgelucht, blij en ook verbaasd toen hij boven stond op die kale berg.
Joop sorteert nog eens voor, voor junior: ” Jasper op de Col de Bonnette. De hoogste col van Europa, Jasper reed ‘m op zonder onder de 20/km per uur te komen.”
Zelf is hij erg bescheiden in zijn antwoord. Na herhaaldelijk aandringen komt geen sportieve prestatie, maar heel verrassend die van een supporter.

Joop was 3 jaar achtereen kwartiermaker, chauffeur van de bus, mechanieker en verzorger onderweg. Ruim 1 week op pad een select groepje A-rijders, zorgde Joop ervoor dat alles vlekkeloos kon verlopen. Smakelijke verhalen werden opgehaald over wie uitgewoond bij Joop in de bus stapte, zijn remmen had doorgeremd of gewoon met een gebroken wiel blij was dat er een bezemwagen was.
Zorgen dat alles vlekkeloos kon verlopen is vanzelfsprekend, daar maakt Joop geen woorden aan vuil. “Blij en ook trots ben ik over het feit dat we 3 jaar zonder noemenswaardig ongemak en ongelukken zo met die jongens op pad konden.”
“Dat waren wel 3 heel mooie zomers!”

#UIT HET PELOTON

RTC goes gravel – 2 dagen backroads

Zaterdagochtend 12 december: druilerige regen, mistig……….je zou een beter decor wensen voor zo’n nieuw club activiteit. Deelnemers denken daar duidelijk anders over, klokslag half10 staat het plein voor het huis van de gemeente gevuld (op gepaste corona-afstand) met 16 RTC-rensters en renners. Een mooie mix van vrouwen en mannen, een brede spreiding qua snelheid en ervaring met off-road rijden, maar allemaal even nieuwsgierig en enthousiast naar wat deze ochtend gaat brengen. De meest gretige starten als 1e viertal, met tussenpoos van 5 minuten volgen anderen.

De dames van RTC op zaterdag

Via de Wijkerweg gaat het richting Doorn, ook gelijk een van de langste stukken asfalt van de dag. Wat volgt is een kriskras en heen en terugsteken rondom Doorn; RouteMeister Michel heeft niets onbenut gelaten om ruim 20 km te gebruiken voor dat we de rand van Doorn achter ons laten. “Nooit geweten dat deze paden er waren” hoorde je een flink aantal keren. Via Maarn steken we door naar het een na hoogste punt van de rit, De Hoogt met de karakteristieke koepel. Mooi en beetje mystiek zo in de druilerige ochtendmist.
Er wordt door alle groepen snel doorgereden, niet vreemd als je weet dat het met die “vuile regen” en mist best onaangenaam is.

.

lange route op zondag

Gelukkig biedt Bij Kees (Austerlitz) een warm welkom; de warme choco’s (al dan niet met slagroom) vinden gretig aftrek. Daarna gaat het weer door, via Den Treek en Woudenberg om via het Leersumse veld richting Wijk te koersen.
Eindpunt: de grote schuur aan de Lekdijk van Bea en Evert.
Lekker………de koffie, thee en chocolademelk staat ons op te wachten en bovenal de door een aantal leden zelfgemaakte taarten. Vooral de “miljonairs cake” blijkt een echte calorie-bom te zijn; veel deelnemers snaaien nog een extra stukje om de energievoorraad weer aan te vullen. Iedereen is enthousiast en tevreden over zijn eigen prestatie, maar nog meer dat we dit als club ondanks de lastige corona-tijd toch samen kunnen doen. Onderling genoten we iedere keer als er weer een of meer van die “zand-mensjes” binnen stapten, van boven tot beneden grijs van al het zand en klei onderweg.

Op zondag een mooie reprise van de zaterdag: 7 RTC’ers reden de hierboven beschreven route, 6 andere dapperen vertrokken voor de langere rit naar en via de Lage Vuursche. Ook voor hen was er een mooi decor voorbij de Utrechtse Heuvelrug, de zandduinen bij Soest en de heidevelden op het Gooi schotelden een veel opener landschap. Fraai, maar ook een stevige uitdaging: de wind was stevig uit zuidwest. Dat betekende dus zeker 60 km stevige wind tegen. Pittig, bleek wel bij terugkomst aan de Lekdijk: een van de dapperen stond een paar minuten aan de statafel, sloeg alle aanbiedingen voor lekkers even af. ”Laat mij maar even, ben helemaal naar de kl…(bieb)”

Mmmm, no comment 🙂
Mooier wordt het niet, verdwijnend in de mist

Gelukkig maar van korte duur, 10 minuten later stond ook deze onverschrokken gravelaar te genieten van RTC-bakkunst.
Samengevat: 2 mooie dagen, mooie routes, en afgaande op de vieze koppies met een smile van oor tot oor, veel plezier.
Herhalen waard in het nieuwe jaar!

MATERIALEN & TECHNIEK

Materialen en techniek

Gravel-biken & Gravel Union

Voor veel mensen is het “gravellen” nog relatief nieuw, sterker nog: voor veel mensen is het gravelen/een gravelbike de eerste kennismaking met sportief fietsen.

Sinds het begin van de restricties door het Corona-virus is er een ware explosie in de verkoop te zien van fietsen en fietsonderdelen, waardoor er inmiddels flinke levetijden zijn ontstaan op zo’n beetje alles op 2 wielen…

Wat in de cijfers en onderzoeken ook te zien is, is dat er heel veel “nieuwe fietsers” zijn; mensen die dus hun eerste stappen zetten in de wereld van het fietsen.
De invloed hiervan op gravelbikes in het bijzonder, is zeker niet te onderschatten. Juist door de vriendelijke geometrie van gravelbikes en hun vaak “robuuste” afmontage, is een dergelijke fiets geschikt voor een brede range aan berijders.
Van beginners die een betrouwbare en sportieve fiets zoeken, naar woon-werk- verkeer rijders die door weer & wind naar hun werk fietsen, tot de hardcore wielrenner die op zoek is naar meer avontuur & afwisseling in zijn ritten…

Conclusie: ook de gravelbike ontkomt niet aan de toegenomen interesse in sportief fietsen. Als je dan als beginnend fietser of beginnende gravel-rijder op zoek bent naar meer informatie over je -uiteraard 😉– fantatsische hobby, dan is bijvoorbeeld de website van de Gravel union een goede plaats om te starten: www.gravelunion.cc

Hier vind je niet alleen van alles en nog wat over de gravelbike an sich, maar ook over allerlei gave events in binnen- en buitenland & tests van materiaal voor op en rond je fiets, een informatieve podcast etc..
Veel informatie dus, maar vooral ook inspiratie vinden om nog beter voorbereid op je fiets te kunnen springen en optimaal te genieten!

Een "robuuste" afmontage maakt een gravelbike veelzijdig

Bagger….
Over goed voorbereid zijn & optimaal genieten gesproken: het weer in de winter helpt over het algemeen niet bij het genieten….
Om zo goed mogelijk de winter door te komen, heb je eigenlijk 2 dingen nodig: uiteraard je fiets (kan van alles zijn: gravelbike, racefiets, MTB), maar een tweede “essential” voor de winter zijn wat mij betreft spatborden.

Mooi passende spatborden specifiek voor jou type fiets

De meningen over spatborden verschillen van “absoluut not done” tot “geen meter zonder als het nat is..” Bedenk ook: het gebruiken van spatborden heeft ook nog eens voordelen heeft voor je fietsmaatjes.
Kortom spatborden zijn bij uitstek een perfecte investering voor de natte, modderige, met bagger gevulde wintermaanden, die hun geld dubbel & dwars waard zijn!

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende spatborden: van kleine Ass savers (ass-savers.com) tot aan de spatborden die specifiek voor 1 type fiets zijn ontworpen (canyon.com/fenders and mudguards).

Wil je nou op zoek naar wat voor jouw fiets een goed setje zou zijn, kan je hier eens beginnen:
Cyclingweekly.com/best mudguards for gravel bikes
Deze test biedt een goed overzicht voor wat betreft de usual-suspects uit de markt van spatbordjes, van goedkoop en minimalistisch tot prijzig en haast perfect….

De spatborden in combinatie met goede kleding -en misschien een lamp- elimineren nu echt alle excuses om deze winter niet gewoon naar buiten te gaan & op je fiets te blijven stappen!

METERS MAKEN

Van 40 naar 400!

Durf jij de uitdaging aan om s’ morgens op je fiets te stappen, een stukje te fietsen, lekker lunchen in Limburg en weer lekker terug te fietsen? Dan mag je dit evenement niet missen.

Wat kun je verwachten

Op 19 juni gaan we koffie drinken in Limburg, we gaan met de fiets en iedereen kan mee!

Omdat er tot aan het evenement diverse trainingsactiviteiten zullen plaatsvinden is het voor alle leden mogelijk deel te nemen aan dit evenement. En omdat niet iedereen het een uitdaging vindt om 400 kilometer op 1 dag te fietsen zijn er ook mogelijkheden om gedeeltes van de route te fietsen. Hoe dit er precies uit gaat zien lees je binnenkort.

Koffie in Valkenburg! Maar tikken wij het 3 landenpunt aan?

Binnenkort meer info en de aankondiging van de eerste voorbereidingsritten!

MARCELS MOOISTE

Marcels Mooiste

Marcels mooiste dankt haar aan een van de beste RouteMeister van Europa, althans als de redactie hiervoor een prijs mocht uitreiken! Naast Marcel beschikt RTC Duurstede uiteraard over legio routetoppers, zeg maar het FC Barcelona van routemeisters is lid van onze vereniging. Vandaar dat in deze rubriek ook regelmatig ruimte is voor een van de andere toppers!

Deze editie een mooie gravelrit, vlak voor Oudjaar gereden door Jasper de Heus

Rondje Wageningen, Ede; gravel 127 km

Weer een mooi rondje voor de verstokte gravelrider! Een mooie mix van onverharde en verharde fietspaden en uiteraard hele mooie gravelstroken, een paar mooie singletrack stukjes en de Amerongse berg onverhard omhoog. Opmerking van Jasper: “niet vals spelen door op sommige stukken het verharde fietspad te pakken”. Onderweg passeert je een aantal cafe/restaurants en een Shell-stations voor een coffee-to-go. Een mooie route langs Heuvelrug en Grebbelinie met op de helft van de route mooi uitzicht over de Veluwe. Vanaf Amerongen of Leersum kan je ook het Let de Stigterpad overslaan zodat de route iets korter is. Mocht je in een groep gaan rijden dan is het wellicht handiger om – met het oog op de wandelaars- om kasteel Broekhuizen en Amerongen uit de route te halen.

Rondje Wageningen – Ede

Rondje Wageiningen - Ede

Heb jij nog een leuke route die je met RTC leden wilt delen? stuur deze naar de redactie info@rtcduurstede en misschien staat jou route hier de volgende keer wel.

ENTERTAINMENT

Home entertainment

In tijden van #RideSolo waar het groepsfietsen even niet mogelijk is, er veel leden mogelijk met Zwift of gewoon onder het genot van een film of podcast de zolderkamer omgedoopt hebben tot fietshonk hebben wij enkele leuke wielerdocumentares, films & podcasts verzameld.

Code geel
Een onthullende kijk achter de schermen bij Jumbo-Visma, dat de gedroomde zege van de Tour de France 2020 op dramatische wijze in rook zag opgaan.

Thuismatch
Mathieu van der Poel geeft zichzelf 8 op 10 voor zijn prestaties in het coronawielerjaar. Dat vertelt de winnaar van de Ronde van Vlaanderen aan Ruben Van Gucht in de Sporza Thuismatch. Van der Poel blikt terug op zijn jaar en zijn duel met Wout van Aert en kijkt vooruit naar 2021.

VERTEL HET ONS

Vertel het ons.

Is er iets wat je anders gedeeld had in onze gezamenlijke avond- en weekendrit, vertel het ons, door jou belevenis of gedachte te delen. Mail ons info@rtcduurstede.nl

Veel plezier komend weekend

MET DANK AAN

GOED WEEKEND, WEES VOORZICHTIG, BLIJF GEZOND!

Vorige editie lezen, klik op onderstaande button.