RideSolo13

Ride solo, be careful, stay healthy #13

#RideSolo Nog niet echt een nieuwe lock-down maar wel weer strengere regels, deze keer geen #RideSolo maar volgen we de NTFU met de slogan We fietsen met maximaal vier (of minder). Nu maar hopen dat dit helpt om het virus te onderdrukken en we snel weer met grotere groepjes mogen fietsen.

Deze maand in de #RideSolo Nieuwsbrief:
# Nieuwe in het peloton, Ralph
# Een wel heel speciale fietsvakantie op een soort van tandem.
# Geen challenge
# Marcels Mooiste
# Unieke beelden MvdP rondom “de Ronde”

#Ridetogether
Heerlijk peddelend in een groep van een 12 tal RTC-ers. Het is rustig, geen verkeer en warm. Zo nu en dan een uitdagend klimmetje of een plaatsnaambordjessprint. Van alle RTC groepen is er wel iemand die aansluit, dames en heren een goede mix. Op elkaar wachten gebeurt zonder mokken en als er iemand tussendoor eens goed aanzet om de rest te lossen kijk iedereen elkaar aan “laat maar gaan, die komt niet ver!”
Fietsend in een lekker ritme valt het me ineens op dat het ritme dat ik trap overeenkomt met de muziek die ik hoor. Mmm is dat toevallig, ik veeg het zweet van mijn hoofd, het is warm. En net als ik denk “het kan wel iets rustiger” hoor ik ineens een stem, “halve slag erbij!”
Het is de spinninginstructeur die ons aanmoedigt nog 1x alles te geven, de laatste punch, heerlijk we zijn weer aan het spinnen!

UIT HET PELETON

Nieuw in het peloton: Ralph Wanders

We spreken Ralph vrijdagmiddag tussen 2 video-gesprekken; meer online afspraken is ook voor hem de consequentie van deze Corona- tijd.

Kun je wat van jezelf vertellen, Ralph?
“Best wel….ik ben Ralph Wanders, nog 1 maand 50 jaar. Gehuwd en heb 2 dochters, woon sinds 2008 in Doorn. Daarvoor heeft zich m’n hele leven afgespeeld in Almere; mijn ouders waren er bij de 1e bewoners. Heb HTS- informatietechniek gestudeerd en altijd in IT en software gewerkt. Bij mijn huidige bedrijf ontwerpen en verbeteren we de omgeving waarin applicaties sneller en beter kunnen draaien, denk bijv. aan de verschillende bankieren-Apps’. In mijn werk -business development – combineer ik de technische mogelijkheden met een zo goed mogelijke persoonlijke relatie, een mooie combi!

Ralph is een echte Clinquer du Ventoux
kennismaking met RTC tijdens de Mergellandtocht

Fietshistorie
“Ik fiets al vanaf mijn 10e, het is me eigenlijk met de paplepel ingegoten. Mijn vader was een redelijk fanatieke fietser en ik ging regelmatig met hem mee van Lelystad naar Ouderkerk a/d Amstel of langs de nieuwe dijk Lelystad-Enkhuizen. “Als beloning natuurlijk appeltaart met slagroom!” Als kind deed ik allerlei sporten (voetballen, tennis), maar tegelijktijdig bleef ik fietsen. Door wat blessureleed ben ik vanaf 15e gaan wedstrijdfietsen bij ARC Ulysses in Amsterdam en al zeg ik het zelf best wel verdienstelijk: zo zijn we bij de junioren kampioen NK-tijdrijden geworden.
Echter mijn studie aan de HTS vroeg om keuzes, professioneel sporten (amateurs) en een studie was geen goede combinatie.
Rond m’n 28 heb ik het fietsen weer opgepakt. Aanvankelijk korte tochtjes met een vriend, buren of soms collega’s, net naar wat de tijd toeliet. Maar herkenbaar, denk ik je wordt weer fanatiek en gaat steeds vaker, verder en sneller fietsen. Gevolg: een paar keer per week op pad en de bekende toertochten in binnen- en buitenland. Zeker in het begin had dat best wel een competitieve lading.

Naast de bekende beklimmingen in de Dolomieten heb ik ook de Mont Ventoux gedaan; ik mag me met 3 maal naar boven een echte Clinquer du Ventoux noemen. (Voor wie wil weten waar Ralph het over heeft https://fietsbeklimmingen.nl/mont-ventoux/). In tegenstelling tot vroeger staat nu de gezelligheid en het sociale aspect voorop, de prestatie komt daarna wel. En qua prestatie is de Utrechtse Heuvelrug natuurlijk een schitterend trainingsgebied om je voor te bereiden op zo’n buitenlandse tocht.

Hoe kwam je bij RTC Duurstede?
Ik wist van de geplande toertocht-Mergellandtocht en heb via Evert Boshuis contact gezocht. Een telefoontje was voldoende om de betreffende zaterdag in Limburg aan de start te staan, haha!

Hoe is het bevallen?
Mwah…het 1e deel was best wel zwaar………maar ik heb genoten! Ik werd even weer geconfronteerd met de heuvels in Limburg en jullie hadden er een flink tempo in! Gelukkig kon ik na een heerlijke pauze in Vijlen aansluiten bij het rustiger groepje, al met al een heerlijke dag en een mooie kennismaking met RTC.
“Daarna heb ik met aardig kunnen “revancheren”; ik rij redelijk makkelijk mee op de avonden met de 32 groep. Het mooie van die groepen is dat je afhankelijk van je conditie en ambitie kunt kiezen tussen de groepen. Daarmee dus altijd fijn fietsen!

Nog een doel voor 2020?
Voor 2020 niet echt ……..anders dan goed “overwinteren”. Afhankelijk van wat er met Corona gebeurd is dat spinnen en Wattbike bij Fit4All en in het weekend buiten op pad. Ik heb mijn mountainbike even helemaal in orde gemaakt en ben al een keer het bos in geweest. “Goed bevallen, dat ga ik komende maanden veel meer doen!”
In 2021 hoop ik dat we weer volop samen kunnen fietsen: de doordeweekse trainingsritten en zaterdags op pad. Daarnaast heb ik me aangemeld voor de buitenlandweek naar de Vogezen; het zou leuk zijn dat we in de aanloop en voorbereiding daarnaartoe nog een paar flinke tochten in Limburg en/of Duitsland kunnen maken. En belangrijk daarbij te noemen: primair gaat het om de gezelligheid, samen fietsen en de sociale contacten!

heerlijke pauze in Vijlen

Wat verwacht je van RTC Duurstede?
Nou vooral gezellig fietsen, social rides. Gezamenlijke tochten als bijv. Mergellandtour, maar ook de tochten op zaterdag. Bij RTC is dat heel goed: leuk om met z’n allen op zo’n zaterdagochtend zo’n mooie tocht te rijden. En als beloning – naast de appeltaart met slagroom- de kameraadschap van die collega-leden! “

UIT HET PELOTON

RideSolo – vakantie Wim en Annemiek

Niet alledaagse fiets voor bijzondere vakanties.

De fiets mee op vakantie is voor veel RTC’ers een must, een kleiner groepje gaat per fiets op vakantie. Wim en Annemiek van Engelen hebben sinds een aantal jaren wel een heel bijzonder manier om op vakantie te gaan. Voldoende reden om een praatje met Wim te maken.

Wim, jullie hebben een heel bijzondere vakantiefiets.
“Klopt, onze fiets is inderdaad wel bijzonder, zo veel zie je ze niet! Klinkt als een lekkere wijn, het is een Hase Pino! De fiets is een combinatie van een ligfiets en normale fiets, voorop zitten is in een ligpositie en dito aandrijving, de achterrijder zit als op een normale fiets. Daardoor is het o.a. mogelijk om al fietsend normaal met elkaar een gesprek te voeren, haha!

Hoe kom je bij zo’n fiets?
Dat is een verhaal met een aanloop. In het 1e jaar van ons trouwen waren we 3 weken met vakantie in de Dordogne; 10 dagen reizen per kano, 10 dagen fietsen. Een verdeeld genoegen: Annemiek wou rustig aan en genieten, ik was van het opschieten. Dat leek daarmee ook wel de laatste keer van samen fietsend op vakantie.
Daar kwam nog bij dat ze later last kreeg van een ernstige rugblessure; gelukkig bood een operatie soelaas, 90% van de rugpijn was verdwenen.
Ooit had ik tegen familie die een vakantiehuisje heeft in Noord-Spanje gezegd: ik kom jullie fietsend bezoeken. Maar ja, wel samen en Annemiek zag het niet zitten om per auto achter me aan te rijden.
In 2016 hebben we ons oude plan van stal gehaald. Dus fietsen zoeken…….alleen 2 randonneurs zou gezien onze 1e ervaring geen goed idee zijn.
Een oubollige tandem waar je suf achter elkaar zit in dezelfde ANWB-outfit was ook geen fijn vooruitzicht. Via Kok fietsen in Utrecht kwamen we op het spoor van een Hase Pino.
Na een proefweekend waren we overtuigd van de kwaliteit, comfort en gemak hebben we de huur omgezet in het kopen van deze fiets. Alles was klaar voor de reis naar Spanje!
Mei 2016 zijn we opgestapt, zuidwaarts.

iedere avond een wasje
bepakt en bezakt op de Hase Pino

Wat kwamen jullie tegen tijdens jullie tocht?
Alles is anders dan en daarmee niet te vergelijken met een “gewone auto-vakantie”.
Het is intenser: je ziet ieder rupsje, ieder steentje op je pad, je ruikt alle geuren zo intens.
Een en al avontuur, je weet s’ochtends niet wat er die dag op je pad komt; je ontmoet onverwacht en zoveel makkelijker allerlei mensen. De openheid van mensen is zoveel groter als zij fietsers ontmoeten, dat geldt zelfs in Frankrijk!
Overnachten is afwachten waar je terechtkomt. Tussen 12.00 en 14.00 uur pakken we de telefoon en zoeken via Booking.com een B&B of camping (voor de zekerheid hebben we een lichtgewicht tentje mee). Elke avond weer een leuke verrassing; voor eten gaan we op restaurant, kookspullen blijven thuis. Trouwens je staat versteld hoe je 4 weken uit een tas kunt leven, zoveel kleding en spullen heb je niet nodig. Iedere avond een simpel wasje……..de volgende dag weer fris op de fiets!
De eerste 3 dagen waren trouwens alleen maar regen, niet bepaald een super begin. Daarna zijn we via België en N-Frankrijk richting Centraal Massief getrokken, letterlijk en figuurlijk een obstakel. Annemiek had nog nooit in de bergen gefietst, een uitdaging dus. We begonnen vol goede moed aan, maar met iedere helling en na iedere bocht begon Annemiek verder af te zien en het minder leuk te vinden.

Na iedere bocht hoopte ze dat het asfalt naar beneden zou buigen in plaats van verder omhoog. Maar ja, opgeven doet ze niet!
Op een van die hellingen kwamen we een Nederlander tegen die de route in tegengestelde richting reed. Die was zo enthousiast over onze tocht en fiets, waarop Annemiek zei: je kunt ‘m hier en nu kopen! De afzink van het Central Massif is schitterend: het uitzicht over de vlakte beneden is fantastisch en in de verte zie je de contouren al van de Pyreneeën. Die waren wat eenvoudiger om over te steken; vrijwel parallel aan de kust loopt de oude autoweg. De mogelijkheden qua verzet en de geleidelijke stijging maakten dat het wat eenvoudiger was dan de dagen door het Central Massif, bovendien waren we nu beter getraind. In Palamos (50 km ten noorden van Barcelona) bleek de familie naar Nederland voor de geboorte van het 1e kleinkind, we hebben dus eerst 4 dagen op de nabije camping gelogeerd.
Daarna konden we met hun verhalen ophalen van onze reis. Toen bleek dat we ons motto: “opgeven bestaat niet!” beide wel heel serieus nemen. Tijdens onze 1e dagen in de regen had Annemiek de nodige paracetamolletjes geslikt (“want : ik zal het niet opgeven !”) terwijl ik m’n billen had stuk gereden in 3 dagen met een natte koersbroek.

Kan je zo’n fietsreis nog wel aanbevelen?
Zeker, …….doen! Het is echt helemaal je hoofd leegmaken en ook jezelf overwinnen! Je moet wel wat open staan voor het avontuur, maar dan zie je ook werkelijk alles. En je wordt ook creatief, denkt in oplossingen. In 2019 hadden we in Duitsland te maken met een flinke treinstoring: in plaats van uren te blijven zitten hebben we onze fiets gepakt en zijn gewoon parallel aan het spoor gaan fietsen in richting Nederland. Na een paar uur vonden we een fantastisch hotelletje; anders hadden we nog in die trein gezeten wachten op een oplossing.
Sinds die reis naar Spanje hebben wij iedere zomer een vergelijkbare tocht gemaakt.
Ik ben geïnteresseerd in alles rondom beide Wereldoorlogen: zo zijn we via Hoek van Holland, Harwich en Portsmouth het Kanaal overgestoken naar Cherbourg. Van daar alle invasiestranden en via de slagvelden van WO 1 rond Ieper terug naar Wijk gefietst.
Het jaar opvolgend reden we Nederland – Venetië.
In 2019 zijn we via IJmuiden en Newcastle Schotland doorgestoken voor een rondreis Ierland. “Wat is dat een ontzettend mooi en puur eiland!”
Het plan voor 2020 om de Hanzeroute te fietsen en via Jutland terug te keren naar Nederland moest vanwege corona helaas worden doorgeschoven naar een later tijdstip.
Maar die reis gaat er zeker komen; we vinden vakantie op onze Hase Pino nog steeds fantastisch!

welkom in Spanje
van Wijk naar Palamos (50 km ten noorden van Barcelona) via westelijke route over Toul en Le Puy;. Zwaarder maar mooier!

CHALLENGE

RTC CHALLENGE

Het leek ons een leuk idee om de leden zo nu en dan uit te dagen met een challenge waarbij het fietsniveau geen rol speelde. Helaas hebben wij moeten ondervinden dat jullie toch liever op de fiets uitgedaagd worden en hebben wij besloten deze rubriek te laten vervalen. Wij willen iedereen die heeft meegedaan bedanken voor zijn/haar inzet.

WINTERRIDE

Met RTC de winter door………..

In vorige edities hebben we al verslag gedaan van een aantal plannen m.b.t. winteractiviteiten. Twee daarvan krijgen een concretere vorm:

MTB.
Veel RTC-leden hebben een MTB’er in de schuur staan en gaan hier de komende maanden weer mee op pad. Hoewel MTB’en een wat solitaire activiteit is (“je gaat niet met z’n 10en het bos in”) menen we dat ook hier een rol voor RTC kan liggen. Een 1e groepje voortrekkers heeft zich gemeld en gaat met o.a. een of 2 clinics aan de slag.
Meer daarover eind november.

Hou de MTB Appgroep in de gaten, of post er zelf een bericht als je een keer een maatje zoekt voor een leuke MTB rit.

Loes tijdens een MTB rit op de Heuvelrug.
Arjon tijdens eem prachtige gravelroute in Limburg

Gravelriding.
Naast de flinke hoeveelheid mooie routes die o.a. Michel al heeft voorbereid en beschikbaar heeft staan in RidewithGPS is er een groepje gemaakt dat meer wil gaan doen met gravelrijden. Meer in de zin van niet enkel een mooi tochtje uitzetten en samen rijden, maar ook het organiseren van kleine events hieromheen (bijv. bij vertrek en/of terugkomst) Daarnaast denken we aan delen van techniek – zowel fiets als rijvaardigheden- die het plezier nog kunnen vergroten. Wij (Hans, Bea, Walter en support Michel) denken jullie in de volgende editie meer te vertellen.

In de Gravel Appgroep komen regelmatig leuke initiatieven voorbij. Tijdens deze sociale tochten zijn leden van alle niveaus welkom zolang je je kunt houden aan “samen uit & thuis”.

SOCIALMEDIA

Social media

Volg jij RTC Duurstede al op social media? Gebruik dan de hashtag #rtcduurstede bij jou fietsgerelateerde berichten op Facebook en Instagram.

klik op het logo voor de RTC facebook pagina
klik op het logo voor de RTC Instagram pagina
klik op het logo voor de RTC strava groep

MARCELSMOOISTE

Marcels Mooiste

Deze editie geen bijdrage van Marcel maar van Michel…….de RouteMeister binnen RTC als het gravelen betreft.

Heuvelrug Gravel 41 km

De route – in totaal 41 km – lang gaat vrijwel geheel over grintpaden, boerenpaadjes en bospaden. Je ziet Leersum, Doorn en Cothen liggen maar komt niet in de kernen.
Alleen de aanrijroute en laatste km’s terug naar Wijk zijn asfalt, dus………..let’s go gravel!

Heuvelrug gravel

Rondje Heuvelrug

Heb jij nog een leuke route die je met RTC leden wilt delen? stuur deze naar de redactie info@rtcduurstede en misschien staat jou route hier de volgende keer wel.

ENTERTAINMENT

Home entertainment

In tijden van #RideSolo waar het groepsfietsen even niet mogelijk is, er veel leden mogelijk met Zwift of gewoon onder het genot van een film of podcast de zolderkamer omgedoopt hebben tot fietshonk hebben wij enkele leuke wielerdocumentares, films & podcasts verzameld.

Slimmer presteren Podacast

Over sport, onderzoek en innovatie. Wetenschapsjournalist Jurgen van Teeffelen en man in lycra Gerrit Heijkoop leveren wekelijks een bijdrage voor mensen die hun grenzen willen verleggen.

slimmer presteren podcast

Klik op het logo voor alle info

De schuine kant

Modderhappen, balkjes springen, traprennen en meer, in pak ´em beet een uur. Dat is cross, de mooiste sport van de winter. De Schuine Kant bespreekt het beste wat veldrijden te bieden heeft.

Klik op het logo voor de podcast

The Decisive Week
Team Sunweb heeft een korte film (20min) gemaakt over de laatste week in de Giro. Zij proberen hierin helderheid te geven in de beslissingen die zij namen om zowel met Kelderman als met Hindley voor Giro zege te gaan.

Sporza
Sammy Neyrinck nestelde zich op de dag van de Ronde van Vlaanderen in het spoor van Mathieu van der Poel en zijn entourage. Hij sprak de winnaar van Vlaanderens Mooiste voor en na de koers en kreeg gezelschap van de vrienden van de Nederlandse kampioen. Bekijk de unieke beelden die Sammy kon schieten voor, tijdens en na de wedstrijd.

VERTEL HET ONS

Vertel het ons.

Heb jij een leuk verhaal, mooie route of leuk idee? Vertel het ons via info@rtcduurstede.nl

SafeRide!

MET DANK AAN

GOED WEEKEND, WEES VOORZICHTIG, BLIJF GEZOND!

Vorige editie lezen, klik op onderstaande button.