Fietsanalyse en fietsafstelling

  • Home
  • /
  • Fietsanalyse en fietsafstelling

Aansluitend op de ALV van 5 november 2018 heeft David Evers van Footconnection ons meegenomen in de wereld over fietsanalyse. In zijn presentatie over fietsanalyse en fietsafstelling heeft David e.e.a. uitgelegd over de optimale fietspositie voor een betere zit, betere houding en betere prestaties.

Als opvolging van de presentatie was er voor de leden van RTC Duurstede de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief een fietsmeting uit te laten voeren bij Footconnection.

Hieronder het verslag van Lex.

In eerste instantie was ik van mening dat ik prima op de fiets zit, ik heb enkele jaren geleden een bikefit gedaan en ik heb eigenlijk geen klachten. Tijdens mijn jaarlijkse fietsvakantie krijg ik na een paar dagen wel last van mij onderrug maar dat komt omdat ik niet klim op souplesse maar op kracht. Het gevolg van klimmen op kracht is lage rugklachten. Iets waar een fietsmeting toch niets aan kan doen, denk ik.

Nu is echter de kans om voor een aantrekkelijke prijs weer een analyse te laten doen. Footconnection verkoopt geen fietsen, zij meten de klant op de fiets. Ze zijn onafhankelijk en dat spreekt mij wel aan. Ik besluit dan ook mij aan te melden voor de analyse.

David loopt om mij heen en kijkt al zwijgend hoe ik op mijn fiets zit.

Dat David ruime ervaring heeft merk je wel aan zijn manier van werken. David vraagt mij een vrij eenvoudig ogend formulier in te vullen. Mijn lengte, het merk, type en maat van de fiets en de eventuele klachten. Lage rugpijn, bij klimmen. David installeert ondertussen mijn fiets op fietstrainer en pak een meetlint. Dit meetlint houd hij op diverse manieren langs mijn frame en vult deze gegevens in op het formulier. Dan plakt David nog een paar stikkers op mijn knie, heup en enkel.

Nu mag ik op de fiets gaan zitten. Terwijl ik al fietsen mijn positie op de fiets inneem klapt David een camera open, loopt kijkend om mij heen. “stop maar even met fietsen”, Het plateau waarop ik en mijn fiets sta wordt een kwart slag gedraaid, ik mag weer verder fietsen. Even in de beugel, handen op het stuur, handen op de remgrepen. Na enkele minuten mag ik stoppen en gaan we de resultaten op de computer bekijken.

De stikkers die David op mijn heup, knie en enkel plakte worden nu (digitaal) verbonden met een lijn.
De hoek van mijn been is niet helemaal goed, de beste overbrenging zit in een hoek van 143-144 graden, mijn hoek is 152. Iets lager zitten dus!
Tevens staat met name mijn linkervoet schuin op het pedaal. David neemt mijn zooltjes mee naar zijn werkplaats en plakt er wiggetjes onder.
Ik mag weer even gaan fietsen, wat een verschil. Met name de wiggetjes merk je direct! Toch moet ik al snel mijn rechterschoen uitdoen al lopend naar de werkplaatst zegt hij: ”Deze is nog niet goed”. Na enkele minuten fiets ik weer, ja, zo is het goed”.

In de beugel, handen op het stuur en handen op de remgrepen, alle posities worden bekeken.

Ik zit nog op de fiets als David zijn inbussleutel pakt en mijn stuur een paar millimeter voorover kantelt zo dat is een stuk beter

David is een bescheiden man die niet loopt te pogen met zijn klantenkring. Dat hij een mooi bedrijf heeft opgebouwd blijkt wel als je via via hoort dat niet alleen de Nederlandse top van wielrenners tot zijn klantenkring behoort. Ook de top van atletiek, triatlon, hardlopers hockeyspelers, voet- en volleyballers reist regelmatig af naar Culemborg om zich bij Footconnection te laten adviseren over de andere kijk op voeten, lopen en bewegen.

Met behulp van stikkers op heup, knie en enkel wordt de hoek van mijn been berekend.

Na de diverse aanpassingen nog even op de rollen fietsen en alles voelt goed.

Nu wordt het tijd om in de praktijk te ervaren of de aanpassingen ook “goed voelen” bij langere buitenritten.
Na 2 weken regen en wind is het dan eindelijk voorjaar!

De winterfiets blijft in de schuur en de S-Works mag eindelijk naar buiten.